Translate

Friday 12 October 2012

Hollywood Ending



















Filem ni.... aku tak syorkan la untuk ditonton kecuali pada mereka yang minat dan suka filem-filem arahan dan lakonan Woody Allen. Siapa Woody Allen ni...? Ermm..mungkin dalam entry akan datang aku akan ceritakan tentang dia ni.

Apa yang menarik tentang cerita ni? Terus terang aku bagitau, ceritanya simple sahaja, tiada yang menarik pun, kecuali suatu ungkapan yang diucapkan oleh Val, watak yang dipegang oleh Woody Allen. Val adalah seorang pengarah filem yang telah melewati zaman kegemilangannya di tahun 70 dan 80an. Suatu hari, hasil dari pertolongan bekas isterinya, Val mendapat satu tawaran mengarah sebuah filem. Walaubagaimanapun, akibat tekanan, Val kehilangan penglihatannya. Val mengambil keputusan untuk meneruskan kerja mengarah filem walaupun dalam keadaan buta tanpa pengetahuan produser dan staf-staf lain termasuk para pelakonnya. Dengan dibantu oleh bekas isterinya, Val akhirnya berjaya menyiapkan filem tersebut, walaupun kualitinya amat mengecewakan.

Penglihatan Val kemudiannya kembali pulih, dan di waktu ini la Val menyedari bertapa cantiknya bekas isterinya yang banyak menolongnya semasa dia buta. Dan terkeluarlah ungkapan dari mulut Val,...setiap suami..perlu buta untuk seketika... Sebagai seorang suami, ungkapan ini memang memberi kesan yang mendalam pada aku .....errm...perlukah aku buta seketika sebelum aku dapat menghargai kecantikan isteri aku....rasanya tak perlu kot, cukuplah sekadar memegang perpatah melayu.....sayangkan isteri.....tinggal-tinggalkan!

No comments:

Post a Comment