Translate

Monday 22 October 2012

Filem vs. Fakta Sebenar: Pocahantas (1995)


Pocahantas adalah merupakan sebuah cerita animasi daripada Disney tentang kisah cinta antara seorang puteri masyarakat Asli di Amerika dengan seorang penjajah Inggeris bernama John Smith. Dalam filem ini, kedua-dua watak digambarkan sebagai pasangan dewasa yang jatuh cinta antara satu sama lain selepas Pocahontas menyelamatkan nyawa Smith.

Bagaimanapun, fakta sebenarnya adalah berlainan. Ramai yang tidak mengetahui kisah sebanarnya tentang Pocahantas. Berikut adalah fakta-fakta sebenar tentang kisah hidup Pocahantas:-

  1. Pocahantas sebenarnya hanyalah berumur 11 tahun semasa penjajah Inggeris tiba di Virginia, manakala John Smith pula berumur 28 tahun. 
  2. Kisah Pocahantas menyelamatkan John Smith sememangnya benar-benar berlaku, namun mereka tidak pernah jatuh cinta.  
  3. Pada suatu musim panas, Pocahontas tiba di tempat menempatan koloni Inggeris untuk bertemu Smith, namun dimaklumkan yang dia telah meninggal dunia. Sebenarnya, Smith telah dihantar pulang ke England kerana mengalami kecederaan di kaki. 
  4. Dia kemudiannya bertemu dengan seorang lelaki bernama John Rolfe. Mereka berkahwin dan berpindah ke England. 
  5. Pocahontas di sana dilayan sebagai seorang puteri, hidup mewah bersama antara orang terkaya dan paling berkuasa di Eropah. 
  6. Malangnya, semasa berumur hanya 21 tahun, beliau diserang oleh sejenis penyakit dan akhirnya meninggal dunia di Eropah, dan tidak pernah kembali ke tanah airnya.

No comments:

Post a Comment