Translate

Friday 19 October 2012

Tahukah Anda? Charlie Chaplin


































Charlie Chaplin
  1. Beliau pernah memusnahkan negatif asal untuk filem Sea Gull, (1933). Filem ini tidak pernah ditayangkan. Tindakan ini mungkin kerana beliau kecewa dengan mutu lakonan pelakon wanita utamanya, Edna Purviance.
  2. Pernah empat kali berkahwin; pertama ketika berusia 29 tahun, berkahwin dengan Mildred Harris (17 tahun); kedua ketika berusia 35 tahun, berkahwin dengan Lita Grey (16 tahun); ketiga ketika berusia 47 tahun, berkahwin dengan Paulette Goddard (26 tahun); dan yang terakhir berkahwin dengan Oona O'Neill (17 tahun).
  3. Pada 3 Mac 1978, mayat beliau telah dicuri dari tanah perkuburan Corsier-Sur-Vevey. Ia mengambil masa sehingga 18 Mei sebelum pihak polis mengjumpai semula mayat beliau.
  4. Selepas mayatnya ditemui semula, Chaplin telah dikebumikan semula di dalam peti besi yang dikelilingi oleh konkrit.
  5. Dalam bukunya, "Tramp: The Life of Charlie Chaplin", Joyce Milton menegaskan bahawa novel klasik yang mengundang banyak kontroversi iaitu "Lolita" tulisan Vladimir Nabokov, telah diilhamkan oleh hubungan Chaplin dengan Lita Grey.
  6. Beliau pernah menyertai satu pertandingan untuk mencari peserta yang menyerupai Charlie Chaplin tetapi tewas dan hanya menduduki tempat ketiga!
  7. Beliau merupakan aktor pertama yang menghiasi muka hadapan majalah 'Time'
  8. Hampir semua orang (kini atau semasa hayatnya) percaya bahawa Chaplin mempunyai mata coklat kerana mereka hanya melihat beliau di pada skrin hitam dan putih beserta dengan solekan hitam sekitar mata. Sebenarnya mata beliau bewarna biru. Chaplin pernah berkata di dalam autobiografinya bahawa mereka yang bertemu dengannya buat pertama kali sering terpegun dengan mata birunya.
  9. Walaupun Adolf Hitler bukanlah merupakan peminat beliau - sebenarnya Hitler pernah telah disalah-maklumkan bahawa Charlie adalah seorang Yahudi, dan pernah menghina beliau. Hitler juga sedar bahawa Charlie pada ketika itu sangat dipuja oleh peminatnya di seluruh dunia, dan atas sebab itulah dia menyimpan misai menyerupai Chaplin, dengan harapan dia juga akan dipuja oleh rakyat. (Sumber: The Tramp and the Dictator)
  10. Semasa kecil, beliau telah mengidap suatu penyakit yang serius yang menghadkan pergerakanya hanya di atas katil. Untuk menghiburkan beliau, pada setiap malam, ibunya akan duduk di tingkap dan melakonkan kembali apa yang sedang berlaku di luar rumah. Ini adalah salah satu sebab utama yang mendorong Chaplin menjadi seorang pelawak.
  11. Menyifatkan filem Battleship Potemkin (1925) sebagai filem kegemaran beliau.
  12. Pernah diundi di tempat ke-9 untuk Greatest Movie Star of all time oleh Entertainment Weekly.
  13. Berumur  73 tahun semasa anak bongsunya Christopher dilahirkan.
  14. Lakonan beliau sebagai The Tramp di dalam filem City Lights (1931) berada di kedudukan ke-44; 100 Greatest Performances of All Time (2006) oleh Majalah Premiere.
  15. Marlon Brando berlakon di dalam filem terakhir Chaplin, A Countess from Hong Kong pada tahun 1966. Walaupun Brando sentiasa mengagumi hasil kerja Chaplin dan menyifatkan beliau sebagai "salah seorang antara yang paling berbakat di dalam bidang perfileman yang pernah dihasilkan," namun kedua-dua bintang filem tidak dapat bekerjasama dengan baik semasa pengambaran filem ini. Dalam autobiografinya, Brando menyifatkan Chaplin sebagai antara orang yang paling sadis yang pernah beliau temui. Manakala Chaplin pula berkata bahawa bekerja dengan Brando adalah "mustahil".
  16. Menurut anak perempuannya Geraldine Chaplin, pada tahun-tahun terakhir hayatnya, Chaplin mula risau bahawa dia tidak mungkin dikenang selepas kematiannya. Ini merupakan salah satu sebab utama mengapa dia membenarkan watak yang menjadi 'trademark' beliau iaitu 'The Little Tramp' untuk muncul pada beberapa produk komersial pada tahun 1970-an.
  17. Beliau dilahirkan empat hari sebelum Adolf Hitler dilahirkan.
  18. Filem terakhir yang ditonton beliau (dan amat menyukainya) adalah filem Rocky (1976).
  19. Sehingga tahun 2011, beliau merupakan satu-satunya penerima anugerah Oscar yang menerima "standing ovation" selama 12 minit pada Anugerah Akademi apabila beliau muncul untuk menerima anugerah kehormat untuk "the incalculable effect he has had in making motion pictures the art form of this century." 
  20. Sepanjang bekerja dan menetap di Amerika Syarikat, beliau tidak pernah menjadi seorang warganegara Amerika Syarikat. 

No comments:

Post a Comment