Translate

Friday 12 October 2012

Tahukah Anda? - Forrest Gump


  1. Beberapa pelakon terkenal pernah menolak untuk melakonkan watak Forrest Gump iaitu Bill Murray, John Travolta dan Chevy Chase.
  2. Pengarah Terry Gilliam dan Barry Sonnenfeld menolak untuk mengarah filem ini.
  3. Bahagian bawah kaki Gary Sinise telah dibalut dengan kain biru khas yang membolehkan kakinya dihilangkan secara digital.
  4. Ketika pengambaran babak Forrest berlari di padang Football, Tom Hanks ketika itu sedang menghidapi virus influenza.
  5.  Bangku 'ikonik' dimana Tom Hanks duduk di dalam filem ini terletak di kawasan bersejarah Savannah, Georgia, di Chippewa Square. Bangku fiberglass itu kemudiannya telah dipindah dan diletakkan ke dalam muzium untuk mengelakkannya rosak akibat faktor cuaca, atau kemungkinan dicuri. Sehingga hari ini, bangku tersebut disimpan di Muzium Sejarah Savannah, Savannah, Georgia.
  6. Tom Hanks memberitahu bahawa beliau hanya akan berlakon di dalam filem ini jika semua peristiwa yang ditonjolkan di dalam filem ini sememangnya benar-benar tercatat di dalam sejarah.
  7. Semasa Forrest berucap pada perhimpunan tentang peperangan Vietnam di Washington, palam mikrofon telah ditarik dan ucapannya tidak dapat didengari. Menurut Tom Hanks, ucapan yang diucapkannya ketika itu adalah "Kadang-kadang apabila orang pergi ke Vietnam, mereka pulang ke  rumah bertemu ibu mereka tanpa kaki. Kadang-kadang mereka tidak pulang ke rumah langsung. Itu adalah satu perkara yang buruk. Itu sahajalah yang ingin saya sampaikan."
  8. Kanak-kanak perumpuan yang berambut merah di dalam bas sekolah adalah merupakan anak kepada Tom Hanks iaitu Elizabeth Hanks.
  9. Pada tahun 2007, American Film Institute menyenaraikan filem ini ditempat ke-76 diantara filem terbaik pernah dihasilkan sepanjang zaman.
  10. Chippewa Square, tempat di mana adegan bangku yang terkenal itu dilakonkan, sebenarnya tidak mempunyai apa-apa bangku yang menghadap ke jalan. Bangku itu ditempatkan di situ oleh team produksi.
  11. Semasa adegan permainan ping-pong, sebenarnya tiada bola yang digunakan. Ianya ditambahkan kemudian melalui teknik CGI.
  12. Mencatatkan rekod sebagai filem terpantas bagi Paramount yang melepasi angka $100 juta, $150 juta dan $200 juta (sehingga Februari 2008).
  13. Setiap gambar Forrest yang terdapat di dalam filem ini menunjukkan Tom Hanks dengan matanya tertutup.

No comments:

Post a Comment