Translate

Tuesday 30 October 2012

Darth Vader


Watak Darth Vader adalah antara merupakan watak penjahat yang paling dikenali bagi peminat filem. Bermula dari siri pertama Star Wars yang diterbitkan pada tahun 1977 sehingga yang terakhir pada tahun 2005, watak Darth Vader telah dilakonkan oleh tujuh pelakon berbeza. Darth Vader asalnya dilakonkan oleh seorang ahli bina badan iaitu David Prowse, walaubagaimanapun suara bagi watak tersebut adalah suara pelakon James Earl Jones. Sesuatu yang menarik, sewaktu melakonkan watak ini, David Prowse tidak mengetahui apakah dialog yang akan dibicarakan oleh wataknya kerana dialog yang akan dimasukkan kemudian menggunakan suara pelakon lain. David Prowes tidak menyedari bahawa Darth Vader adalah merupakan bapa kepada Luke Skywalker sehinggalah dia sendiri menontonnya.

Untuk aksi lasak dan adengan pertempuran, watak Darth Vader akan dilakonkan oleh Bob Anderson, seorang ahli lawan pedang profesional. Dalam filem Return Of The Jedi, terdapat adegan di mana Luke membuka topeng Darth Vader. Bagi babak ini pelakon Sebastian Shaw mengambil alih melakonkan watak Darth Vader.

Semasa menerbitkan semula trilogi asal filem Star Wars, pengarah George Lucas telah menjalankan pengambaran tambahan yang turut melibatkan watak Darth Vader. Kali ini, George Lucas menggunakan khidmat C. Andrew Nelson sebagai Darth Vader. Bagi tiga siri prekuel Star Wars yang diterbitkan antara tahun 1999 sehingga tahun 2005, pelakon Jake Lloyd dan Hayden Christiansen pula melakon watak Darth Vader (Anakin Skywalker).

No comments:

Post a Comment