Translate

Thursday 18 October 2012

Seppuku


Seppuku adalah sebuah filem arahan Masaki Kobayashi terbitan tahun 1962. Pada 23 Februari 2012, pengkritik filem terkenal, Roger Ebert telah menyenaraikan filem ini sebagai salah satu daripada 'Great Movies'. Filem ini pernah menyertai pertandingan Festival Filem Cannes, tetapi tewas kepada filem The Leopard, dan mendapat Anugerah Khas Juri.

Filem ini berkisar kepada konfilk dengan berlatar belakangkan upacara seppuku atau bahasa yang biasa kita gunakan iaitu "Harakiri" iaitu upacara 'memotong perut' ataupun lebih mudah dirujuk sebagai membunuh diri oleh masyarakat Jepun. Seppuku pada asalnya hanya dikhaskan untuk samurai seperti yang terdapat di dalam kod penghormatan bushido. Seppuku digunakan sama ada secara sukarela oleh samurai yang ingin mati dengan penuh penghormatan dan bukannya mati ditangan musuh-musuh mereka (dan mungkin mengalami penyeksaan), atau sebagai satu bentuk hukuman untuk samurai yang telah melakukan kesalahan yang serius, atau dilakukan atas sebab-sebab lain yang telah membawa malu kepada mereka.


Sejarah Seppuku 
Upacara Seppuku yang pertama yang pernah direkodkan telah dilakukan oleh Minamoto no Yorimasa semasa Pertempuran Uji pada tahun 1180. Seppuku kemudiannya telah menjadi sebahagian daripada kod utama bushido, iaitu kod pahlawan samurai. Ia telah digunakan oleh pahlawan-pahlawan samurai untuk mengelakkan perasaan malu jika mereka tertewas ke tangan musuh. Upacara ini juga akan dijalankan jika terdapat arahan daripada daimyo (tuan-tuan feudal) untuk menjalankan Seppuku. Bentuk yang paling biasa Seppuku untuk lelaki terdiri daripada memotong perut, dan apabila samurai telah selesai, dia akan menghulurkan lehernya kepada pembantu untuk dipenggal. Tujuan utama perbuatan ini ialah untuk memulihkan atau memelihara kehormatan seseorang sebagai pahlawan samurai. Mereka yang tidak tergolong dalam kasta samurai tidak pernah diperintahkan untuk menjalankan Seppuku. Samurai umumnya hanya boleh menjalankan perbuatan ini hanya apabila telah mendapat kebenaran.

Kadang-kadang daimyo telah diminta untuk melaksanakan Seppuku sebagai asas perjanjian damai. Ini akan melemahkan puak yang telah dikalahkan supaya tidak wujud sebarang penentangan kemudiannya.


Seppuku di Era Moden
Upacara seppuku telah dimansuhkan pada tahun 1873, sejurus selepas Pemulihan Meiji, tetapi upacara atau adat ini sebenarnya belum berkubur sepenuhnya. Berpuluh-puluh orang diketahui telah melakukan Seppuku sejak itu, termasuk sesetengahnya anggota tentera yang membunuh diri pada tahun 1895 sebagai protes terhadap pemulangan wilayah yang telah dijajah kepada China oleh General Nogi dan isterinya ketika kematian Maharaja Meiji pada tahun 1912, dan oleh tentera dan orang awam banyak yang memilih untuk mati secara seppuku bagi mengelak ketewasan di akhir Perang Dunia II.

Pada tahun 1970, seorang pengarang terkenal Jepun; Yukio Mishima dan salah seorang daripada pengikutnya telah melakukan Seppuku awam di Ibu Pejabat Pertahanan Awam Jepun selepas percubaannya untuk menghasut tentera untuk menggulingkan kerajaan telah gagal. Mishima menjalankan upacara Seppuku di pejabat Jenaral Kanetoshi Mashita. Pengikutnya, Masakatsu Morita yang berusia 25 tahun, mencuba sebanyak tiga kali untuk memenggal kepala Mishima tetapi gagal; kepalanya akhirnya terputus ditangan Hiroyasu Koga. Morita kemudian cuba untuk melakukan Seppuku bagi dirinya. Walaubagaimanapun, belahan perut yang dilakukannya sendiri terlalu cetek untuk membawa maut. Beliau kemudiannya memberi isyarat kepada Koga untuk memenggal kepalanya.

No comments:

Post a Comment