Translate

Friday 19 October 2012

Misteri Anastasia






















Semalam...mood kurang baik. So, selalunya bila keadaan macam aku akan layan filem kartun. Jadi aku layan la filem Anastasia terbitan tahun 1997. Ni kali kedua aku tengok filem ni. Best jugak jalan cerita dia. Ceritanya tentang Anastasia, waris tunggal dari keluarga Diraja Rusia yang terselamat daripada cubaan bunuh oleh Rasputin. Dalam filem ni, ditunjukkan ada beberapa orang wanita yang cuba menonjolkan dirinya sebagai Anastasia.
 















Wajah Anastasia (yang paling kanan)

Realitinya, kisah Anastasia ni merupakan salah satu misteri yang banyak diperkatakan di abad ke-20. Ada beberapa wanita mendakwa menjadi beliau, menawarkan pelbagai cerita tentang bagaimana mereka terselamat dari pembunuhan seluruh keluarganya. Antara yang paling terkenal adalah Anna Anderson. Beliau mula muncul secara terbuka diantara tahun 1920 dan 1922. Beliau menegaskan bahawa semasa kejadian dia bersembunyi disebalik mayat ahli keluarganya dan berpura-pura mati. Kemudiannya dia berjaya melarikan diri selepas mendapat belas kasihan daripada seorang pengawal yang menyedari bahawa dia masih hidup. Beliau menuntut pengiktirafan dan kemudiannya mefailkan kesnya di sebuah mahkamah di Jerman. Perbicaraan berlangsung dari tahun 1938 hingga tahun 1970 yang merupakan kes perbicaraan yang paling lama yang pernah didengar oleh mahkamah di sana. Mahkamah akhirnya membuat keputusan dengan menolak tuntutan beliau kerana kekurangan bukti. 

Anderson meninggal dunia pada tahun 1984 dan mayatnya kemudian dibakar. Pada tahun 1994 satu ujian DNA telah dijalankan pada sampel tisu Anderson terdapat di hospital dan dibandingkan dengan darah Putera Philip, Duke of Edinburgh, cucu Permaisuri Alexandra. Menurut Dr Gill yang menjalankan ujian itu, "Jika betul bahawa sampel ini datang dari Anna Anderson, maka Anna Anderson tidak dapat dikaitkan dengan Tsar Nicholas atau Permaisuri Alexandra." DNA Anderson didapati sama dengan seorang pekerja kilang dari Poland yang telah dilaporkan hilang.











 Wajah Anne Anderson 


 
Anna Anderson merupakan salah seorang daripada sekurang-kurangnya sepuluh wanita yang mendakwa diri mereka adalah Anastasia. Selain daripada Anna, terdapat dua lagi tuntutan yang tidak kurang popularnya iaitu tuntutan daripada Nadezhda Ivanovna Vasilyeva dan Eugenia Smith.



No comments:

Post a Comment