Translate

Monday 15 October 2012

Mengapa New York Digelar 'Big Apple'


Baru-baru ini, aku berkesempatan menonton filem Madea's Witness Protectioan arahan dan lakonan Tyler Perry. Aku sebenarnya berminat juga dengan filem-filen Tyler Perry ni. Walaupun banyak filemnya bercorak komedi, namun kalau diamati betul-betul, banyak pengajarannya yang diselitkan terutama dalam aspek hubungan kekeluargaan. Dalam salah satu babak dalam filem ni, watak Madea digambarkan pergi ke New York. Bila sampai di sana, Madea bertanya, manakah 'Big Apple' dan mengapa New York digelar sebagai 'Big Apple'?

Jadi mengapa New York digelar sebagai 'Big Apple'?......Sebenarnya sejarah istilah Big Apple ni boleh dianggap sebagai misteri. Sebelum ini terdapat pendapat yang mengatakan istilah ini dikaitkan dengan kaum hawa dan aktiviti perlacuran yang terdapat di bandaraya ini. Namun kemudiannya pendapat ini telah diklasifikasikan sebagai palsu. 



Rujukan terawal untuk istilah "Big Apple" ini dapat dilihat di dalam buku The Wayfarer In New York terbitan tahun 1909, oleh Edward Martin, yang menulis New York sebagai sebuah bandar yang tamak .... Ia cenderung untuk berfikir bahawa 'Big Apple' adalah sebagai gambaran mendapat sesuatu bahagian yang besar. William Safire pula berpendapat ianya sebagai sistem mata wang, tetapi Kamus Random House Of  Amerika menganggap penggunaan sebagai metafora atau mungkin pepatah.

 Pada awal tahun 1920-an, "Apple" telah digunakan dalam rujukan kepada aktiviti perlumbaan kuda samada di dalam dan sekitar New York. "Apple" disebut hadiah atau ganjaran kepada setiap kemenangan manakala "Big Apple" merujuk sebagai ganjaran yang besar. "Big Apple" pertama kali dipopularkan sebagai rujukan kepada New York oleh John J. Fitz Gerald dalam beberapa artikelnya di New York Morning Telegraph dalam tahun 1920-an merujuk kepada perlumbaan kuda New York. Rujukan terawal adalah pada 3 Mei, 1921

Pada 16 September, istilah "Big Apple" buat pertama kalinya digunakan oleh  “Ragtime” Billy Tucker, penulis untuk Defender yang merujuknya di luar konteks perlumbaan kuda. Billy Tucker merujuk istilah "Big Apple" sebagai sebuah bandar yang besar. Selain New York, beliau juga pernah merujuk Los Angelas sebagai "Big Apple" (bandar besar).

 Menjelang akhir tahun 1920-an, lain-lain penulis di New York selain Fitz Gerald telah mula menggunakan "Big Apple" dan telah menggunakan ia di luar konteks lumba kuda. Pada tahun 1930-an, sebuah lagu dan tarian yang popular bertajuk "Big Apple" telah dihasilkan. Walter Winchell dan beberapa penulis lain terus menggunakan istilah ini dalam tahun 1940-an dan 1950-an.

Menjelang 1960-an, "Big Apple" yang hanya dikenali sebagai nama lama untuk New York. Bagaimanapun, pada awal tahun 1970-an,
New York Convention and Visitors Bureau, di bawah kepimpinan Presidennya, Charles Gillett, mula mempromosikan "Big Apple" untuk bandar New York. Ia kemudiannya telah kekal popular sejak itu. 



No comments:

Post a Comment