Translate

Friday 30 November 2012

The Outlaw Josey Wales - Amalan Mengunyah Tembakau.


Semalam aku berkesempatan menonton filem The Outlaw Josey Wales keluaran tahun 1976. Filem koboi ni dilakonkan dan diarahkan oleh Clint Eastwood. Filem ni berkisar kepada watak Josey Wales, lakonan Eastwood yang sedang diburu oleh askar-askar Union yang telah membunuh keluarganya. Sepanjang pemburuan ni, Josey bertemu dengan pelbagai watak manusia yang kebanyakannya mahu menangkap atau membunuhnya bagi menuntut duit pertaruhan. Watak Josey digambarkan sebagai seorang yang tenang dan 'macho' dan sering mengunyah dan meludah tembakau.

Bagi peminat filem koboi, pasti biasa melihat amalan menguyah tembakau ni. Bagi yang tidak tahu, pasti tertanya-tanya tentang amalan ni. "Chewing tobaco' adalah sejenis produk tembakau tanpa asap yang dimakan dengan meletakkan bahagian tembakau antara pipi dan gusi dan dikunyah. Tembakau yang hancur bila dikunyah akan menghasilkan nakotin dan akan menghasilkan cairan gelap yang perlu diludah. Sebab tulah dalam filem ni, Josey dilihat sangat kerap meludah.

Tembakau kunyah ni biasanya dihasilkan dalam beberapa bentuk, antaranya yang paling biasa adalah dalam bentuk daun (atau sekerap), Pelet (tembakau "gigitan" atau "bit"), dan "plug" (satu bentuk daun tembakau dengan pemanis). Zaman moden sekarang, hampir semua tembakau kunyah dihasilkan melalui proses pengawetan daun dengan pemanis. Mengunyah tembakau ini sebenarnya merupakan satu kaedah pengambilan tembakau yang tertua terutama di Amerika Syarikat sebelum diambil-alih oleh rokok dalam awal abad ke-20.

No comments:

Post a Comment