Translate

Friday 30 November 2012

Pertama Kali Tonton Wayang






















Aku boleh dikategorikan sebagai seorang kaki wayang. Pengalaman pertama aku tengok wayang bermula pada tahun 1993. Waktu tu aku berumur 16 tahun. Kalau zaman sekarang rasanya umur 16 tahun baru terdedah dengan wayang rasanya pelik dan janggal kot. Tapi tahun 90-an rasanya situasi macam ni dikira biasa kot. Waktu tu bukan macam sekarang, satu pekan atau bandar hanya ada satu atau dua sahaja panggung wayang. Kat tempat aku Alor Setar waktu tu seingat aku ada dua sahaja kot, Cathay dan Rex. Sekarang dua-dua panggung ni dan tutup, bukan tu saja, malah panggung Cathay pun dah hilang dari pandangan (diroboh la, ganti dengan KFC dan Pizza Hut). Panggung waktu tu.... besar betul!!! bukan macam sekarang, kecil aje. Bab kebersihan jangan cakap la, penuh berterabur kulit-kulit kacang dan kuaci. Air-cond. pula.... bak kata perpatah..hidup segan, mati tak mau.

Kenangan Panggung Cathay Alor Setar sewaktu kerja meroboh.

Filem pertama aku tengok ialah XX Ray di Panggung Cathay Alor Setar. Filem ni lakonan dan arahan Aziz M.Osman. Waktu tu memang hot betul filem ni, antara filem terawal cecah RM1 juta. Waktu tu 1 juta memang tinggi sebab harga tiket hanya RM2 atau RM3 sahaja. Bukan macam sekarang yang dah mencecah RM10!. Sentuhan Aziz M.Osman waktu tu memang menjadi dam selalu dikaitkan sebagai 'Steven Speilberg Malaysia'. Waktu ni aku pergi wayang dengan kakak, anak sedara dan abang ipar aku yang baru balik dari KL. Dia yang bawa dan belanja kami. Lepas filem XX Ray, aku ambik masa 4 tahun untuk kembali menjejakkan kaki aku dalam panggung wayang. Kali ni aku tengok filem The Fifth Element tahun 1997. Waktu ni aku tonton dengan kawan-kawan yang sama belajar dengan aku di UiTM Shah Alam (waktu tu ITM). Bermula dari sini, menonton wayang dah menjadi rutin mingguan aku.


1 comment: