Translate

Thursday 8 November 2012

Kempen Pilihanraya...


Semalam, Barack Obama berjaya mengekalkan kuasanya sebagai Presiden Amerika Syarikat untuk penggal kedua. Teringat filem yang aku tonton lebih kurang dua miggu lepas iaitu The Campaing. Filem komedi lakonan Will Ferrel dan Zach Galifianakis ini berkisar tentang kempen pilihanraya congress di North Carolina. Dua calon yang bertanding adalah Cam Brady (Eill Ferrel) menentang Marty Huggins (Zach).

Dari filem ini dapat dilihat bertapa busuknya kempen kedua-dua calon ini untuk memenangi undi rakyat. Mereka bukannya menaburkan janji-janji yang manis, tetapi lebih kepada menjatuhkan antara satu sama lain melalui serangan peribadi. Cam mereka cerita dengan mengaitkan Marty sebagai pengganas hanya kerana menyimpan misai menyerupai Saddam Hussein, manakala Marty pula menyifatkan Cam sebagai seorang yang rendah pagangan agama dan memperjuangkan prinsip komunis. Bukan itu sahaja, malah skandal seks serta keburukan peribadi dan moral calon juga diangkat sebagai modal untuk meraih undi!

Secara keseluruhannya, aku amat terhibur menonton filem ini walaupun dalam masa yang sama aku memikirkan tentang persamaan situasi yang digambarkan dalam filem ini dengan realiti yang berlaku di Malaysia sekarang ini.......

No comments:

Post a Comment