Translate

Thursday 8 November 2012

Kematian John Lennon

Bagi yang belum tahu, John Lennon adalah merupakan salah seorang anggota kumpulan The Beatles yang sangat terkenal suatu ketika dulu. Beliau juga pernah menyanyi secara solo selepas The Betles berpecah dan pernah berlakon dalam beberapa buah filem seperti Help! dan A Hard Day's Night bersama anggota The Beatles yang lain.

Ada beberapa fakta yang menarik tentang kematian beliau. Antaranya adalah tentang foto terakhir sebelum pembunuhan beliau. Pada hari tersebut, John dan isterinya Yoko Ono bergerak meninggalkan hotel yang mereka diami. Ketika ini mereka bertembung dengan jurugambar yang juga merupakan kenalan baik John iaitu Paul Goresh. Sewaktu mereka berbual, datang seorang peminat yang membawa bersama album John iaitu Double Fantasy untuk ditandatangi oleh beliau.

Semasa John menandatangi album ini, Paul Goresh merakam foto beliau. Termasuk bersama di dalam foto tersebut adalah sebahagian wajah peminat tersebut. Selepas siap menandatangani, peminat tersebut beredar tanpa berkata apa-apa. Kurang dari tujuh jam kemudian, dunia digemparkan dengan berita pembunuhan John Lennon, dan pembunuhnya adalah Mark David Chapman, peminat yang meminta tandatangan beliau sebelum itu. Di bawah adalah foto John Lennon bersama pembunuhnya, Mark David Chapman!

No comments:

Post a Comment