Translate

Monday 19 November 2012

Abraham Lincoln.


Tahun ini kita dapat menyaksikan 2 buah filem dihasilkan berkaitan dengan bekas Presiden Amerika iaitu Abraham Lincoln. Yang pertama adalah filem bercorak aksi fantasi iaitu Abraham Lincoln: Vampire Hunter yang diarahkan oleh Timur Bekmambetov dan kemudiannya muncul pula filem arahan Steven Spielberg iaitu Lincoln yang lebih kepada penyampaian fatka dan sejarah.

Di sini aku hendak berkongsi satu fakta yang menarik tentang Presiden Amerika yang ke-16 ni. Beliau pernah bermimpi tentang pembunuhan beliau 10 hari sebelum kejadian tersebut benar-benar berlaku. Beliau menceritakan tentang mimpi tersebut pada kawannya 3 hari sebelum dia dibunuh... Di dalam mimipinya, beliau mendengar tangisan dan mendapati keadaan yang suram dan penuh kesedihan seolah-olah terdapat kematian di White House. Beliau kemudiannya menyusuri setiap bilik yang terdapat di White House untuk mencari puncanya, tetapi tiada seorangpun yang beliau temui. Beliau dapati lampu disemua bilik bernyala, tetapi kemana perginya semua orang yang suara tangisannya jelas kedengaran. Beliau kemudiannya mula cemas serta bingung dan berfikir maksud disebalik kejadian tersebut.

Bertekad untuk mencari puncanya, beliau terus berlegar sehingga sampai ke East Room. Setelah memasuki bilik tersebut, beliau menemui suatu perkara yang sangat mengejutkan. Terdapat sebuah keranda yang mempunyai mayat yang mukanya tertutup. Di sekeliling mayat tersebut ditempat askar-askar yang mengawalnya. Kelihatan ramai orang yang berduyun-duyun menziarahi dalam keadaan yang sedih. Bertanya beliau pada salah seorang askar 'siapa yang mati di White House?', dan askar tersebut menjawab 'Presiden telah dibunuh'. Kemudian kedengaran suatu tangisan yang kuat yang telah mengejutkan beliau dari tidur.

No comments:

Post a Comment